(Input geleverd door ECV.Sjoesie, ECV.Liveon, ECV.Benene, ECV.Thoraya en ECV.Geppetto)

Nog even en het is zover, vrijdag zien we ook in Europa de nieuwe expansion verschijnen! Journey to Un’Goro, zoals deze heet, zal ons 135 nieuwe kaarten brengen waarvan we natuurlijk ons best hebben gedaan om in te schatten hoe sterk deze zijn. Ben jij benieuwd hoe legend-spelers denken over de
nieuwe uitbreiding? Lees dan ook de rest van dit artikel!

Top 3 beste kaarten.

  1. Bittertide Hydra

Een 5 mana 8-8 ziet er best wel sterk uit, maar elke kaart met een goede statline heeft een grote downside. In dit geval is het dat elke keer dat deze 8-8 damage pakt, je hero ook drie damage krijgt. Gelukkig is hp een resource, dus in een deck waarin je hp niet uitmaakt, zal je deze kaart prima kunnen runnen. Wat dat betreft is het een vervanger van de Fell Reaver (5 mana 8-8 ook) die kaarten uit je deck burnde per gespeelde kaart van je tegenstander. Het enige nadeel hiervan is dat je moet oppassen dat je niet per ongeluk lethal opzet voor je tegenstander. Deze kaart zal vooral gerund worden in aggro-decks, zoals een aggroshaman.

  1. Kalimos, Primal Lord

Eén van de sterkste kaarten van deze uitbreiding is toch weer een Shaman kaart: Kalimos, Primal Lord. Deze 8 mana 7-7 heeft niet de beste statline, maar het battlecry-effect is ruim genoeg om dat te compenseren.  Met deze 8-8 kan je kiezen om 3 damage te doen aan alle enemy minions, je board te vullen met 1-1 elemental (onyxia-stijl), 6 damage te doen aan de enemy hero of jezelf te healen voor 12. In vrijwel elke situatie heb je de oplossing in deze kaart! Daarnaast is deze kaart ook nog een elemental. Dit betekent dat kaarten die willen dat je een elemental hebt gespeeld in de vorige turn, en dat zijn er nogal wat, hierdoor ook geactiveerd zullen worden. Veel sterker dan dit gaat het niet worden.

  1. The Marsh Queen

‘The return of the Hunter’. Na weggeweest te zijn sinds de Mean Streets of Gadgetzan, zal iedereens favoriete *kuch* class weer terugkeren. Met deze ‘quest’ om zeven 1-mana minions te spelen, krijg je als reward een 5 mana 8-8 en vijftien nieuwe 1 mana 3-2’s in je deck die ook nog een kaart pakken met de battlecry. Het is maar goed dat Brann uit de rotatie gaat. Aggro-Hunter zal zijn return maken met deze kaart, maar hoe dat er precies uit zal gaan is moeilijk te voorspellen. Ze verliezen namelijk quickshot, één van de weinige direct damage spells van de Hunter. Toch krijgen ze hier verder ook carddraw voor terug in Stampede. Naar verwachting gaat Hunter iets meer de rol innemen die zoo ook heeft: op board winnen totdat je tegenstander geen removal meer heeft. Zonder deze quest zou dat niet mogelijk zijn!

Top 3 underrated kaarten

  1. Fire Fly

Hoe sterk kan een 1-mana kaart zijn? Best wel sterk als het vrijwel gratis is om te spelen. Kaarten in je hand hebben is belangrijk, zeker in elemental decks waar de meeste kaarten geactiveerd worden door een elemental te hebben gespeeld op je vorige turn. Met Fire Fly kan je turn één druk zetten op je tegenstander en er ook nog voor zorgen dat je een nieuwe 1-mana elemental in je hand hebt om een elemental te activeren. Het is een alles-in-één-package voor elemental decks.

  1. Living Mana

Deze 5-mana spell zorgt ervoor dat je mana crystals in 2-2 minions worden veranderd die, als ze doodgaan, je de mana crystals teruggeven. Hiermee kan je dus in één turn een bord bouwen met 5 2-2, waar je tegenstander bijna wel mee moet dealen omdat je hem anders doodmaakt. Als hij ermee dealt dan heb je je mana terug, no problemo. Daarnaast kan je turn twee coin innervate living mana doen voor 5 2-2’s, en als ze dood gaan krijg je vijf beschikbare mana terug.
Deze kaart zal vooral gespeeld worden in token druid, aangezien ze erg goed te gebruiken zijn in combinatie met kaarten als Savage Roar, Power of the Wild en Mark of the Lotus.

  1. Open the Waygate

Weer een quest op nummer één, dit keer een kaart die heel moeilijk zal zijn om te activeren. Het is namelijk een quest om zes spells te casten die niet in je deck begonnen. Met kaarten als Babbling Book, Cabalist Tome en de nieuwe Primordial Glyph en Mana Bind probeer je kaarten je hand in te smokkelen om je quest te activeren en extra value te halen. Als beloning krijg je een 5-mana kaart die een extra turn geeft. Hoe sterk is een extra turn? Zo sterk: Filmpje.
De vraag is alleen of je zo ver kunt komen voordat je dood bent, maar met de bijna infinite value van de kaarten die je runt en bekende stall-tactics uit Freeze Mage, denken we dat dat zeker mogelijk gaat zijn.

Top 3 slechtste kaarten

Bij elke serie nieuwe kaarten komen er ook slechte kaarten bij. Dit keer heeft Blizzard naar ons idee wel hun best gedaan om zelfs de slechte kaarten niet heel erg slecht te maken (zoals Purify). Toch een rijtje van drie kaarten die volgens ons echt geen play gaan zien.

  1. Iron Hide

Deze nieuwe 1-mana Warrior spell geeft je vijf armour. Yep, that’s it, vijf armour is alles wat je krijgt. Het lijkt op Shield Block, maar dan zonder de card draw. Hij kost ook twee mana minder, dus het lijkt fair, maar waarin gaat deze kaart ooit gespeeld worden? De reden dat Shield Block gespeeld wordt is juist omdat je niet alleen armour krijgt, maar ook een nieuwe kaart pakt in één kaart. Dikke value dus. En in control decks waarin je armour wilt, ga je geen kaarten spelen die je weinig value geven. Deze kaart valt dus af voor control decks. In aggressieve decks wil je geen kaart pakken die alleen maar armour geeft, omdat HP wel het laatste is waar je je zorgen over maakt. Deze kaart past dus in geen enkel deck en heeft daarom de derde plaats op onze ‘slechtste kaarten’-lijst.

  1. Giant Anaconda

Een 7-mana 5-3 die als Deathrattle heeft dat er een minion met 5 of meer attack uit je hand wordt gesumonned. Het voelt een beetje als een trage dirty rat, die alleen maar tegen je gebruikt kan worden. Het voordeel van Dirty Rat is dat jij bepaalt wanneer je tegenstander een random minion op het bord krijgt. Wil je die Leeroy uit z’n hand omdat hij verder alleen maar combo-pieces heeft? Dan speel je Dirty Rat en deal je met die Leeroy. Bij deze kaart geef je je tegenstander juist zo’n mogelijkheid en het kost je nog 7 mana voor een 3-hp minion ook! Er wordt gelijk mee gedeald door een 2-drop en daarna kan je ook nog eens een belangrijke kaart (zoals Ancient of War die als 5-5 spawnt) kwijtraken. Wat je ook doet, speel deze kaart niet!

  1. Pyros

Na de release van Hearthstone heeft Mage niet echt mazzel gehad met legendaries. Flame Leviathan was terrible, Rhonin was mweh, Anomalus was bad en pas met Inkmaster Solia zagen we een nieuwe legendary die weer wat play zag. Helaas is deze stijgende lijn gelijk weer de grond in geboord met de nieuwe legendary Pyros.  Wanneer wilde jij voor het laatst een 2 mana 2-2 spelen die verder niets deed? Of een 6 mana 6-6? Of een 10 mana 10-10? Het maakt niet uit dat je veel value haalt uit een kaart, als je hem in eerste instantie al niet wilt spelen. Legendaries zouden awesome moeten zijn, met coole effecten en bijna overpowerde stats. Dit is gewoon een neutral minion met drie fases. Het draagt niet eens bij aan de quest die Mage heeft en zal dus ook in geen enkel deck gespeeld worden.
Aangezien Mage mijn favoriete class is hoop ik dat er in de volgende expansion weer een echt goede legendary wordt gegeven, maar gezien de legendary minions van deze expansion zijn mijn verwachtingen niet al te hoog. Bewaar je dust en vergeet Pyros maar voorlopig.

Conclusie
Elke uitbreiding heeft goede en slechte kaarten, predictions die nergens over gaan en een meta die weer helemaal op zijn kop gaat. Met deze uitbreiding komt er een stapel nieuwe kaarten bij, maar nemen we ook afscheid van kaarten als Finley, Brann en Reno Jackson. Onder andere hierdoor is het heel moeilijk om te voorspellen welke richting de meta op gaat, maar we hopen je met dit artikel toch een beetje in de goede richting te hebben gestuurd.